Tanulási stratégiák
A tanulási stratégia egy jól megkomponált rendszer, melynek következetes alkalmazásával a tanulás folyamata keretbe foglalható. A szakirodalomban többféle tanulási stratégiáról is olvashatsz. Íme néhány példa, egyenlőre csak a hozzájuk tartozó kulcsszavakkal:
A PQRST módszert :
- Preview – Áttekintés
- Question – Kérdés
- Read – Olvasás
- Self-Recitation – Felmondás
- Test – Ellenőrzés
És az igazán gyilkos MURDER módszer. A technikát 1979-ben Dansereau és munkatársai írták le.
- Mood- Kedv – Hangulatteremtés, motiválás
- Understand - Megértés
- Recall - Felidézés, visszahívás
- Digest - Emésztés, feldolgozás
- Expand - Kiterjesztés, önvizsgálat
- Review - Áttekintés, ismétlés
IPOO melynek struktúráját Mező Ferenc dolgozta ki
- INPUT - Információgyűjtés
- PROCESS - Információfeldolgozás
- OUTPUT - A gyakorlatban történő alkalmazás
- ORGANIZÁCIÓ - Összegző lépés az egység megteremtéséhez
Ezen stratégiákat támogathatják időgazdálkodási (Pomodoro) és jegyzetelési (Cornell módszer, gondolattérkép) technikák is, melyek néhány helyen külön stratégiaként kerülnek feltüntetésre. Például A Cornell-módszer jegyzetelési technikaként mutatom be egy másik kurzusban, de az 5R lépéseiben tanulási stratégiaként is alkalmazható:
- Record – Jegyzetelés
- Reduce – Szűkítés (Összegzés)
- Recite – Felmondás
- Reflect – Tükrözés (Részek összekapcsolása)
- Review – Áttekintés
Sok az átfedés közte és az SQ4R technika között, melynek lépéseit 1972-ben Thomas és Robinson publikálta.
- Scan - szkennelés
- Query - lekérdezés
- Read - olvasás
- Reflect - átgondolás
- Recite - felidézés
- Review - áttekintés
A magam részéről nem hiszek kész struktúrák teljes átvételében. Úgy, ahogy akár tantárgyanként és tanulási célonként is változhat mi a hatékony tanulási technika, a kiválasztott tanulási stratégia is személyiségtől, korosztálytól, előismeretektől és még számtalan egyéb tényezőtől függhet. Azonban mindenképp érdemes megvizsgálni mitől lehetnek hatékonyak ezek a stratégiák.
A tanulás előkészítése
Akár napi rutin is válhat belőle, hogyan teremti meg diákunk a megfelelő tanulási feltételeket és engedi el az őt foglalkoztató számtalan információt, hogy koncentráltan a tanulásra fókuszálhasson.
Például ugyanazt a zenét hallgatja miközben előkészíti a tanuláshoz szükséges eszközöket, lehalkítja, lenémítja a telefonját. Átfutva a feladatait elkészíti a napi tanulási tervét és frissíti a heti tervét. Kitűzi aznapi céljait.
Források áttekintése
Nézzük először azt az esetet, amikor tankönyvből, önállóan kell feldolgozni egy tananyagot. Ebben az esetben a forrás átfutása előzetes betekintést ad a tartalomról, felmérhetjük a ráfordítandó időmennyiséget, és kiválaszthatjuk a hozzá rendelhető tanulási technikákat.
Tipp: Diákjaink akár kérdéseket is megfogalmazhatnak maguknak a témával kapcsolatban, melyekre kereshetik a választ a tananyagfeldolgozás során. Erre tapasztalatom szerint kezdetben csak kevesen képesek. Inkább csak a kíváncsiságukat kelti fel az első áttekintés.
Valószínűbb egy felsős diák esetében, hogy tanórai jegyzetről van szó, akkor már másodszor találkozik a megtanulandó tananyaggal a diák, így az óra felidézése után kiegészítheti, megjegyzésekkel láthatja el a tanulnivalót.
Tipp: Például felkiáltójelek kerüljenek a fontos dolgok mellé, kérdőjelek pedig a még meg nem értett, vagy kiegészítésre szoruló információkhoz.
A diák saját jegyzetén kívül a tankönyvekben is érdemes megkeresni ugyanezt a tananyagot, hogy még több forrás álljon rendelkezésre a tananyag elsajátításához.
Megértés
Az értő olvasás, jegyzetelés fázisa. Az órán való jegyzetelés és az óra értő követése után talán az egyik legfontosabb szakasza a tanulási folyamatnak. Itt érdemes közben gondolattérképet készíteni, kézzel írt vázlatba szűkíteni a tartalmat. Ez segít abban, hogy ne kalandozzon el a diákunk figyelme olvasás közben. Itt történik meg azoknak az adatoknak a kiszűrése is amit memorizálni szükséges.
Memorizálás
Az adatok és információk rögzítése különböző tanulási technikákkal. Érdemes a diákoknak többféle technikát kipróbálni, hogy kiderüljön, számukra melyik működik a legjobban.
Felidézés
Feladatok megoldása: Házi feladat megoldása, munkafüzet feladatai. Vagy akár feladatbankok alkalmazása a tudás felméréséhez és elmélyítéséhez. Ilyenkor a jegyzetek és források újraolvasásával pótolhatók a hiányosságok. Talán előtted is ismert a ⅔-os szabály: ⅓ részben tanulj, ⅔ részben ültesd át a gyakorlatba.
Felmondás: Mindenképp hangos felmondást kérjetek, mert a csak gondolati összefoglalás átsiklik fontos információk felett, továbbá nem alakítja ki a saját szavakkal történő megfogalmazás képességét.
Emésztés
Tetszik ez a rész a MURDER módszerből. A tananyagot hagyni kell ülepedni kicsit. Ha kellően elmélyült a tanuló a tananyag feldolgozásban, itt kristályosodik ki, hogy mi az ami még nem érthető és tovább kell vele foglalkozni, vagy újabb kérdések merülnek fel a tananyaggal kapcsolatban aminek utánanézve tovább mélyülnek az ismeretek. Ehhez azonban időt kell adnunk magunknak a következő ismétlés előtt.
Újabb ismétlés, összefoglalás
Itt már csak a lényegét próbálja a tanuló átfutni a tananyagnak, a megértés ellenőrzésével.
Tipp: Akár készülhet puska is, amiben összefoglalja a tanuló a hiányosságait. Amikor már csak a puska tartalmát kell memorizálni szinte kész is a tanulási folyamat. Jó eséllyel amikor a következő óra vagy a vizsga előtt elkezdenek beszélgetni a tanultakról, már képes lesz véleményalkotásra a témában és el is tudja magyarázni kevésbé felkészült társainak a tananyagot a diákunk. A puska utolsó átfutásával pedig már a használatára sor sem kerül.