Tanulási módszerek és technikák

A következő részben bemutatom néhány mindenki által ismert módszer alkalmazási lehetőségeit. Ezek közül jónéhányat gyakran alkalmaznak a diákok, vannak azonban olyanok, melyek igen hatékonyak, népszerűségük mégis alacsony. Gimnazistáknál abszolút megfigyelhető az utolsó pillanatra hagyott kampánytanulás, amikor már csak a felületes tanulásra, memorizálásra marad idő egy dolgozat előestéjén. Ráadásul az aktívabb tanulási módszertanok több előkészítést, energiát igényelnek, így ezek alkalmazása sem fér bele a rendelkezésre álló időkeretbe. A tervezett tanulás és az aktív tanulás módszereinek elsajátítása azonban sokat segíthet a diákok tanulási minőségének javításán.

Újraolvasás

Könnyen kivitelezhető módszer, de a szöveg többszöri újraolvasása közben gyakran elterelődhet az olvasó figyelme. Hatása nehezen mérhető.

Szövegkiemelés

Elsősorban a szövegben való tájékozódásra alkalmas a kulcsszavak kiemelése. Egész mondatok kijelölésének akkor van jelentősége, ha azok memorizálása is szükséges. A megértést, a tartalom továbbgondolását kevésbé segíti a módszer.

Összefoglalás

Kell hozzá némi rendszerező képesség és rutin de alapvetően hatékony módszer. Egy fokkal több a szövegkiemelésnél, mert itt meg kell fogalmazni az olvasott szöveg lényegét és ez nagyobb aktivitást igényel.

Képtársítás

Az olvasott szöveg mellé képet, "filmet" készítünk gondolatainkban, melyben a részleteket is rögzítjük. A képzelet és az érzékszervek bevonása nagymértékben javítja a felidézés hatékonyságát, de csak arra alkalmas szövegekkel kivitelezhető.

Próbadolgozat

Egy üres lapra kell leírni a tanultakat. Ez hasonlít az összefoglaláshoz, de a felidézést is magába foglalja.

Ütemezett ismétlés

A korábban részletezett tanulási stratégiák szinte kivétel nélkül erre épülnek. Minél többször foglalkozni a tananyaggal különböző formákban az áttekintéstől a rögzítésen át a felidézésig.

Tanítsd meg másnak

A kutatások szerint valójában nem csak azért az egyik leghatékonyabb tanulási módszer, mert a megértést és felidézést nagyon magas fokra emeli, hanem azért is, mert a tanításra készülve az ismeretek olyan szintű átgondolása történik meg, ami más módszertanoknál nem. A módszer hatékonysága a "Miért?"-ekre önállóan megfogalmazott magyarázatokkal tovább növelhető.

Tipp: A kooperatív mozaikmódszer is ezt használja az aktív tanuláshoz.

Váltogató módszertan

Ez inkább a tanulásszervezéshez tartozik. A lényege, hogy két-három téma tanulási egységeit váltogatjuk. Ha hasonló témákat dolgozunk fel, például ugyanazon időszak világ, európai és hazai történelmét, akkor az összefüggések megtalálása is sikeres lesz. Ha különböző tantárgyakkal dolgozunk, akkor pedig a munka aktivitása őrizhető meg hosszabb távon. Nem un bele a diák egyetlen témába.

Mnemotechnikák

A mnemotechnikák segítséget nyújtanak különböző nehezen megtanulható információk rögzítéséhez. Ha az adatok egymással nem állnak kapcsolatban, könnyebben megjegyezhető formába átalakítva mégis el tudjuk érni velük, hogy felidézhetővé váljanak.

Rímalkotás

A rímalkotás tehetsége nem mindenkinek adatik meg, de ha ismersz a tantárgyadhoz kapcsolódó verseket, bátran alkalmazd őket. Íme néhány példa, ami eszembe jutott:

Előttem van Észak, hátam mögött Dél,

balra a nap nyugszik, jobbról pedig kél.

Minden test a súlyából annyit veszt,

Mint az általa kiszorított víz súlya.

Maradjunk még kicsit a verseknél. A versben szereplő karakterszámok akár számok megjegyzéséhez is használhatók.

Minden idők legjobb magyar nyelvű pi-versét Szász Pál matematikus írta 1952-ben:

  3     1    4   1     5           9
Nem a régi s durva közelítés,
  2     6        5      3    5
mi szótól szóig így kijön
      8                 9
betűiket számlálva.
      7               9           3
Ludolph eredménye már,
 2   3         8         4        6
ha itt végezzük húsz jegyen.
 2        6      4      3     3      8
De rendre kijő még tíz pontosan,
  3   2      7             9
Azt is bízvást ígérhetem.

Mondatalkotás:

A megjegyzendő betűsorozat elemeivel alkotunk mondatot. A fiam szolfézstanárai rendszeresen alkalmaznak hasonlókat. Például a kis szekundok megjegyzésére: MI FÁn terem a TI DÓ? Minél furcsább a mondat, érdekes módon annál megjegyezhetőbb.

Mozaikszavak:

Számomra a legismertebbek:

LKKT: LegKisebb Közös Többszörös

LNKO: LegNagyobb Közös Osztó

Helyek módszere/Memóriapalota; Memóriafogas:

Helyszíneket tárgyakat útvonalakat jobban megjegyzünk mint listákat. Érdemes ezért a diákjaitoknak kipróbálni, hogy a megtanulandó lista elemeit post-it-eken helyezik el a lakásban egy útvonalon, hogy lássák, ahányszor csak arra járnak. Így végül a lakás tárgyaihoz tudják kötni a listájukat.

Ugyanez működik úgy is, ha ismert sorrendekhez kötik az új információt. Például számokhoz vagy az ABC betűihez. Ezt a módszert hívják megmóriafogasnak.

Piktogram módszer:

Kép vagy képsorozat készítése: a megjegyzendő információk egy közös képben való lerajzolása vagy képsorozat, képregény készítése. Erre több példát is tudok mutatni. Gyerekverseknél bevált illusztráció a történet bemutatása. Bartos Erika verse is így jelent meg kötetében.


REGGELITŐL VACSORÁIG
(Bartos Erika)

Reggel, hogyha felébredek,
Megeszem a reggelimet.

Tízórait tízkor eszem,
Lekvár van a kenyeremen!


Ebédelek minden délben,
Melengető napsütésben.

Ebéd után lepihenek,
Átkarolom kedvencemet.

Délután majd uzsonnázom,
Friss gyümölcsöt üvegtálon.

Vacsorámat este kapom,
Véget ér egy újabb napom.

Felveszem a pizsamámat,
Megölelem Anyukámat!

Hold mosolyog fenn az égen,
Elalszom a sötétségben.

Piktogrammokkal elég sok helyen találkozhatunk a hétköznapokban. Tömegközlekedési eszközökön, mosdókban. Ide egy olyan példát hoztam, amely gyerekeknek mutatja meg a kézmosás menetét. Autizmussal küzdő gyerekeknél gyakran használnak hasonló módszertant a napi ruti kialakításához. A forrásban a leírás nem teljesen van összhangban a képpel, de az akár önmagában is működhet.

  • nyisd ki a csapot és állítsd be langyosra a víz hőfokát
  • nedvesítsd be a kezeid
  • szappanozd be a kezed
  • a víztől eltartva a kezeid dörzsöld össze a két tenyered, hogy hab képződjön
  • mosd meg az ujjak között is alaposan
  • a tenyeredben körkörös mozdulatokkal mosd meg a körmeid is, ha szükséges, használj körömkefét
  • mosd meg a hüvelykujjaid
  • dörzsöld át mindkét kézfejed
  • a csuklód se hagyd ki
  • folyó vízzel alaposan öblítsd le a kezeidről a habot
  • zárd el a csapot
  • töröld szárazra a kezed


A kép és a szöveg forrása: Helyes kézmosás lépésről lépésre - MONTESSORI OTTHON

Folyamatábra készítése

Nézzünk egy olyan példát, ami talán a te érdeklődésedet is felkelti. 2020 óta talán már más programok léptek az itt találhatók helyébe, vagy a gyakorlatodban más vált be, de a működési elvet jól szemlélteti a kép.

Kép forrása: távoktatás tanári szemmel

Képes folyamatábra

A víz körforgása. Az ehhez hasonló képek a tankönyvekben szép számmal találhatók. Ne feledjétek el felhívni rájuk a diákjaitok figyelmét!

A kép forrása:  Firstclean.hu

Memóriakártyák: Leitner módszer

A módszer lényege, hogy a megtanulandó szavakat, fogalmakat egy kártyára írjuk jelentésükkel, definíciójukkal a hátoldalukon. A Leitner módszernél a helyesen megválaszolt kártyák egy hátrább lévő dobozba kerülnek, amelyek nem, mennek vissza az első dobozba. Minél nagyobb egy doboz sorszáma, annál ritkábban kell ismételni a benne található fogalmakat, szavakat. Hogy mikor, az egyénfüggő, de 10 perc, 24 óra, 1 hét, 1 hónap és 6 hónap a javaslat.

Tipp: Ehhez applikációt is tudok ajánlani: AnkiApp 

A módszer továbbfejleszthető úgy, hogy két kártyacsomag készül. Az első csak a kulcsszavak szerepelnek, a másodikon azonban a hátoldalon a fogalomhoz köthető minden információt szerepeltetni kell. A kikérdezés fázisához remekül illeszkedik ez az utóbbi kártyacsomag.

A kép forrása: a hatékony tanulás művészete

A fent ajánlott tanulást segítő módszerek és technikák bemutatása és kipróbáltatása mindenképp segíthet diákjaitok tanulási folyamatain, de semmiképp nem javaslom ezek használatának erőltetését. Minden diáknak magának kell felfedeznie, hogy számára mi jelent hatékonyságnövelő eszközt!